Nadaní prvňáčci v matematice


Lektoři:

  • doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

  • Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.

  • Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.

  • PhDr. Eva Nováková, Ph.D.

  • RNDr. Růžena Blažková, CSc.


Anotace:

Hlavním cílem kurzu je zvýšit dovednosti identifikovat nadané/akcelerované žáky v matematice na počátku školní docházky a poskytnout pedagogům metodickou podporu, nástroje i podklady pro rozvoj těchto žáků. Procesu nastavování podmínek systematického rozvoje nadaných a mimořádně nadaných žáků není dosud v běžných třídách základních škol věnována odpovídající pozornost.

Důraz je kladen na komplexní pojetí vzdělávání, na interdisciplinaritu, na zasazení matematiky do reálného světa. Zasazením úloh do různých kontextů (sociálních, geografických, historických, technických, uměleckých apod.) lze totiž úspěšně rozvíjet matematickou gramotnost i porozumění textu a rozvíjet tak i gramotnost čtenářskou.


Délka trvání kurzu: 

5 x 8 hodin

Forma a místo kurzu: 
prezenční v Centru Invenio

Cena kurzu: 
17 000 Kč (lze platit z Šablon OP JAK)

Kapacita kurzu: 
25 účastníků


Obsah kurzu:

  • Podstata a formy mimořádného nadání obecně; typické vlastnosti a projevy nadaných žáků; dvojí výjimečnost (současná přítomnost nadání a postižení u téhož dítěte) a další faktory znesnadňující identifikaci nadání.

  • Specifika matematického nadání; projevy matematicky nadaných žáků z psychologického hlediska, charakteristické způsoby jejich myšlení a usuzování v jednotlivých fázích řešení problémů; vztah matematického nadání a kreativity.

  • Problematika měření mimořádných (a tedy v populaci málo zastoupených) schopností a/nebo vlastností, především v kontextu matematických schopností a dovedností. Existující nástroje zaměřené na tuto oblast, např. TIM3-5.

  • Základní psychometrické pojmy a principy nutné pro práci s online herním diagnostickým nástrojem s názvem Steven a jeho Dinopark; seznámení se s dílčími subtesty komplexního testu (slovní úlohy, počítání, matematické znalosti, číselné řady a doplňkový subtest základy čtení).

  • Seznámení se se zněním položek, se způsobem administrace, vyhodnocením a interpretací testu; očekávané výsledky u různých typů žáků.

  • Způsob administrace testu, způsob oslovování rodičů, získávání souhlasů s testováním, organizace vyučovací hodiny, v rámci níž se testování uskuteční.

  • Technické požadavky, způsob kontroly funkčnosti systému, přihlašování dětí, online podpora.

  • Praktický nácvik administrace i intepretace získaných výsledků, interpretace stanoveného profilu matematických schopností.


  • Propojení získaných výsledků s rozvojovými materiály pro diferencovanou výuku (pracovní listy a rozvojová videa).

  • Seznámení se s tematickými celky, jejich komplexitou, třemi úrovněmi pracovních listů.

  • Rozvojová videa

  • Třídění pracovních listů podle rozšiřujících témat, podle náročnosti (míry rozvoje schopností žáků).

  • Praktické ukázky práce s vybranými tématy v rámci konkrétních pracovních listů.

  • Proces integrace pracovních listů a videí do běžné, vnitřně diferencované výuky, v rámci tříd s nadanými žáky.

  • Způsob nastavení návaznosti jednotlivých témat, jak se vyhnout chybám ve volbě rozvojových materiálů, jak a kdy sdělovat žákům správná řešení, jak pracovat s chybou žáka, jakou poskytovat zpětnou vazbu.

  • Představení metodické příručky, závěrečné zhodnocení.


Materiál ke kurzu

  • Online herní diagnostický test matematických schopností
    Steven a jeho Dinopark (součást systému Invenio).

  • Videa
    Umožňují individuální (i opakované) zhlédnutí žákem na tabletu. Ve všech tématech jsou uplatněny dva jednotící prvky: a) každou videolekci provází postavičky dvou hvězdiček Fí a Tau, b) jsou zařazeny elementy z historie matematiky (obvykle prezentované významnými matematiky minulosti), které dětem přístupnou a motivačně vhodnou formou zasazují poznatky do "světa matematiky".

  • Pracovní listy

  • Soubor zpracovaných materiálů tvoří: 60 pracovních listů ke 20 vybraným matematickým tématům ve třech úrovních obtížnosti (V1, V2, V3), soubor 20 videolekcí, metodický text pro učitele).

  • Metodika pro učitele

  • Balíček pomůcek pro učitele


Termíny kurzu:

6. 3. 2025 + 24. 4. 2025 + 29. 5. 2025 + 25. 9. 2025 + 6. 11. 2025 

Kurz pokrývá řadu dílčích témat spojených s nadáním v matematice na počátku školní docházky. Podmínkou jeho úspěšného absolvování je proto účast na každém setkání.